אל תספרו לי על "פוסט-פמיניזם"

הסיפור של ויקטוריה נירקוב הוא גירסה צינית במיוחד של מילכוד 22. אבל בניגוד למילכוד 22, זה מילכוד שהוא נחלת חלקן של נשים ישראליות רבות, בווריאציות שונות.

נירקוב לא יכולה לממן מטפלת כיוון שהיא מובטלת, אך היא לא יכולה למצוא עבודה בלי מטפלת – היא נשלחה לראיון עבודה מהיום להיום, בלי שיכלה למצוא סידור לילדה שלה. העובדה שבאה עם תינוקה לראיון העבודה, סימנה אותה כסרבנית עבודה, והובילה לשלילת דמי האבטלה שלה. 

על האישה העברייה מופעל מכבש לחצים חברתיים להרות ולעזור במאבק הדמוגרפי (כן, גם על העולה החדשה, ואפילו הרווקה מוטב שלפחות תהפוך אמא, גם אם – נעבך – לא התחתנה).

מדינת ישראל משקיעה תקציבי עתק ללא אח ורע בעולם בשביל לעודד ילודה, כולל השקעה בטכנולוגיות פוריות ופרוצדורות הפרייה קטנות סיכוי ועתירות סיכון. אבל מרגע שהילד נולד ועד שהוא מגיע לגיל צבא הוא נעשה "בעיה שלה": היא רצתה ילדים, אז שתסתדר עם הקריירה.

חקיקת המגן שאוסרת על אפליית נשים בעקבות הריון או עקב הורות פשוט לא נאכפת.

מה שמדכא אותי במיוחד בעודי כותבת את הפוסט הזה הוא שהנושא שלו הוא מה-זה סֵבֶנטיז. טריוויאלי וארכאי. לו הייתי כותבת אותו בשנות השבעים, נו מילא. הטענה שאין להפלות נשים בשל יכולתם להרות היא הכי בסיסית. כזו שגם נשים שאומרות "אני לא פמיניסטית אבל אני תומכת בשוויון נשים" מסכימות איתה.

החברה הישראלית לא הצליחה לייצר מבנה משפטי, תרבות ארגונית, ודפוסים משפחתיים, שיאפשרו לנשים גם ללדת וגם לעבוד. אחר-כך אומרים לי שהפמיניזם השיג את מטרותיו, והוא פאסֶה. שנזכה להגיע ליום הזה. אמן.  

2 Responses to אל תספרו לי על "פוסט-פמיניזם"

  1. אראלי says:

    מה המעסיק אשם פה? האפליה היא מצד המדינה.
    המדינה מנסה לחסוך בתשלומים. ובכל מקרה, בעצם המקרה הזה הגיע לבית דין משום שגב' נירקוב רוצה להמשיך לא-לעבוד ולקבל כסף מהמדינה.

  2. yofitirosh says:

    אכן, תלונתי היא כלפי לשכת התעסוקה ולא כלפי המעסיק.
    וההצגה של כל אדם שאינו עובד כבטלן שלא רוצה לעבוד היא תאצ'ריזם מהסוג הלא מעניין.

להשאיר תגובה

