כל יום קומזיץ: הערות על פייסבוק

הפייסבוק הוא קומזיץ מתמשך. מדורת שבט חברתית שמספקת חמימות ואישור לכמה אוהבים אותי, כמה חברים יש לי, כמה העולם קטן באופן מנחם, איך כולנו קוּלים, איך כל החבר'ה כאן. אבל הקסם של קומזיץ הוא בזה שהוא מתרחש פעם בשנה בל"ג בעומר, או ברגע של התעלות אחרי הליכה רגלית ממושכת במכתש או בוואדי. קומזיץ כל יום זה מעייף, מסריח את הבגדים, עושה גרון ניחר מהשירים, ומשאיר חול בבגדים ומאחורי האוזניים.

היום הוא יום ללא פייסבוק. אחרי התנסות של שבועות ספורים במדיה זאת, החלטתי לעזוב, ונשמתי לרווחה כמו שנושמים אוויר נקי אחרי העשן של הקומזיץ.

פייסבוק של היום זה החותלות של שנות השמונים, והדי.וי.די של שנות התשעים. תכף זה יהיה פאסה. איכשהו, יש לי הרגשה שבעוד כעשור לא נאמין שהיינו עסוקים בזה. האובססיה שלנו עם הוידג'טים, הקירות, הגרפיטי, ההודעות והעידכונים הבלתי פוסקים, תהיה תופעה מעוררת חיוך, אולי חיוך נוסטלגי, ותו לא.

וזו מדורת שבט גלובלית כאילו, ובגלל שהיא גלובלית, אז היא (שוב, כאילו) לא מדורת שבט. כולם שם, מאוסטרליה ועד ערב הסעודית. אבל בסוף נשארות מדורות-מדורות, והדגש הוא על מי בא למדורה שלי, וכמה היא גדולה, ואיזה אנשים יפים ומוצלחים ומגוונים יש בה. לא יודעת, זה לא עושה לי את זה: בעיניי, הקסם של המדורה הוא בזה שהיא מתקיימת בצד, בנקודה שכוחת אל על החוף או בשמורת הטבע. שהתקבצו בה אנשים באופן חד פעמי, ובדיוק שלא כל העולם רואה מי במדורה, אלא היא אירוע צדדי, מערתי, חבוי שכזה, ששייך רק (או בעיקר) למשתתפיו, ולא למי שמציץ אליו מבחוץ.  

שיהיה ברור: אני לא נגד רשתות חברתיות. להיפך. זה כלי מגניב ומועיל. אבל יש משהו ברשת הספציפית הזאת שהוא מחניק דווקא בגלל המוצלחות והידידותיות המופלגות של הממשק, והתחושה שאפשר להעביר שם את כל החיים וזה יהיה לחיות באמת. אז בסדר, תישארו בקומזיץ לעוד כמה תפוחי אדמה חרוכים ושירי ארצישראל הישנה (בהחלט מותר להתרפק מדי פעם), אבל בסוף יגיע הבוקר, ויהיה יותר כיף ללכת הביתה ולחזור לחיים הרגילים שלנו, עד הקומזיץ הבא.

4 Responses to כל יום קומזיץ: הערות על פייסבוק

  1. frozenlips says:

    סביר להניח שכל אותם אנשים שנדבקו ב"אובססיה שלנו עם הוידג’טים, הקירות, הגרפיטי, ההודעות והעידכונים הבלתי פוסקים", הם אלה שינטשו במהרה ויחפשו את הטרנד הבא.

    אבל אותם אנשים שלקחו את פייסבוק והשכילו לעשות בו שימוש נבון ישארו. פייסבוק מאפשר לחדש קשרים ישנים, להכיר חברים של חברים קרובים, לגלות ארועים חדשים אפילו לפגוש חברים מארצות אחרות ולהפגש אתם – כולם דברים שעשיתי ואני עדיין עושה. וזה יותר ממה שהאינטרנט עשה בשביל החיים האמיתיים שלי אי פעם (למרות כל המידע הנגיש בכל עת).

  2. נמרוד, לונדון says:

    מסימני הפייסבוק: על כל נפיחה בטלה של האנשים הרחוקים ממני בשתי דרגות קירוב (אבל כמה ביניהם לבין קווין בייקון?) אני מקבל דיווח טורדני, אבל אם מישהו מסרב להזמנה שלי או אם אחד מחברי מתנתק, אין לזה זכר. יופי, את תחסרי למדורת החוף שלי בפייסבוק, אבל לשמחתי רק שם. בחיי האמיתיים את נוכחת גם מעבר לים של געגוע.

    קל מאוד לחשוב שפייסבוק חוצה גבולות, אבל עד שלא יפתחו ממשקי פייסבוק בשפות נוספות גבול השפה ימשיך להגדיר את קהל המשתתפים. בישראל האתר לא זכה להצלחה רבתי עד שלא נכתבו עליו מספר כתבות שער. גם עכשיו הוא ממשיך לפנות בעיקר לקהל של אנשים שמבלים זמן מחשב מעל לממוצע (או לפחות בתכיפות) ושהאנגלית שלהם מפותחת מהרמה הנלמדת לחמש יחידות בגרות.

    עיקר התועלת שבפייסבוק הוא בהיותה עוד כלי לתקשורת בינאישית: לא הכלי היחיד ואפילו לא העיקרי. עבורי פייסבוק מאפשרת לתחזק ללא מאמץ קשרים משניים שבאמת לא הייתי טורח עליהם, ומהווה גם ערוץ תקשורת משני ביני לבין חברי האמיתיים, שכולם מעדיפים לתקשר באופן פחות מתווך או לפחות יותר פרטי. לפעמים, מכח הנסיבות, אנחנו גם מוצאים את עצמנו זקוקים יותר מתמיד לאפיק הנוסף הזה, לקשר אל חברים, במיוחד כשאלה נמצאים במקומות אחרים. זו הסיבה שאני עדיין שם.

  3. שרון says:

    זו באמת שאלה שטרם מצאתי לה תשובה – האם בעוד עשר שנים פייסבוק יהיה ביזארי כמו חותלות או חיוני כמו אימייל.
    בינתיים, ההרגשה היא שלהילחם בפייסבוק זה כמו להילם בתחנות רוח. אני מקבלת הרבה תגובות של תימהון על השיגעון הזה של לא להתחבר, ולהתעקש לקיים קשרים במייל, טלפון ואפילו פנים אל פנים רחמנא ליצלן.
    אחרי שבדקתי את הזירה ויצאתי ממנה, אני מוכנה להודות שיש בזה משהו נחמד שמאפשר לשמר קשרים רחוקים יותר ולראות מי עושה מה, אבל בעיקר יש הרגשה של החצנה פרועה של מערכות יחסים ושלבים בחיים. סוג של חיי-חלון-ראווה או חיים של קורות חיים. כולם צריכים להיראות נהדר, להיות נורא מצליחנים, ושיהיו להם המון חברים וקיר נורא קולי.
    זה גם מחזק את הלגיטימיות של מערכות יחסים שטחיות, תשומת לב מחולקת וסיטונית (ממש כמו ברכות שנה טובה ב- SMS או במייל קבוצתי), וחוסר מחויבות בקשרים, בזמן ובהקשבה.

    אז אני נגד, ובינתיים בחוץ.

  4. השכן מלמעלה says:

    לפייסבוק יש כמה יתרונות שאסור לשכוח. היתרון הגדול ביותר, נעוץ, לדעתי, באפשרות לשמור על קשר עם חברים/ות בעלי/ות כושר ניוד גבוה במיוחד. כאלה שאתמול היו בתל אביב, היום הם/ן בניו יורק ומחר בלוס אנג'לס (או בפטגוניה, לצורך העניין). אנשים, נשים וטף שמחליפים כתובות פיזיות, מספרי טלפון וכתובות וירטואליות כמו גרביים, אבל עדיין רוצים/ות – לפעמים – לדעת מה שלומך, ואת חפצה – לעתים – לדרוש בשלומם. א/נשים שעשויים/ות, במקרה, להיות בלונדון בדיוק כשאת מגיעה לשם לכנס והמידע על כך יאפשר לך להיפגש אתם. א/נשים שהיית רוצה להזמין לקומזיץ המיוחד, אבל כשאת סוף כל סוף מגבשת את רשימת המוזמנים – תתקשי מאוד לאתר.

    יתרון נוסף נעוץ ברישות עצמו: לפעמים חבר/ה של חבר/ה יכול/ה לספק סיוע אפקטיבי בזמן אמת. אני לא מדבר על ערבות למשכנתא. אני מדבר, בעיקר, על מידע או חיבור לא/נשים או מוסדות בדיוק כאשר את זקוקה להם. לפעמים חבר/ה של חבר/ה הוא/היא בדיוק בעל/ת תחום עניין זהה לשלך.

    ואשר לנפח של רשימת ה"חברים/ות" ודרגת הצלחתם (השימוש בפייסבוק כסוג של טרופי): פייסבוק הוא מה שאת עושה ממנו. אם משתמש/ת מאשרת כל דיכפין – הבעיה היא שלה ולא של המערכת. את יכולה לשמור על רשימה מצומצמת של א/נאשים שאת באמת ובתמים מעוניינת לשמור איתם על קשר – חברי, מקצועי, עסקי או אחר; ואת כל השאר להשאיר, כמוני, בחוץ. אצלי ברשימה תמצאי אנשים שעשו עליי רושם ואשמח להיות בקשר איתם. ייתכן שבלי פייסבוק זה יהיה הרבה יותר קשה.

    אני לא חושב שפייסבוק ייעלם. יש להניח שהרעיון העומד ביסודו ימומש בדרך מתוחכמת יותר בעתיד. אבל הרעיון ימשיך לחיות. רשתות חברתיות קיימות הרי משחר ימי האנושות. הן פשוט נוצרות ומתוחזקות באמצעים יותר משוכללים ככל שנוקפות השנים.

    (אני מקווה שעמדתי במבחן הנייטרליות המגדרית)

להשאיר תגובה

