לא עוזב את העיר

לא עוזב את תל אביב ולא את עיתון "העיר", אבל עוזב את "טיים אאוט". בניגוד לפעמים האחרות בהן הפסקתי את המנוי למגזין משום שהוא לא היה מגיע בזמן, הפעם אני עוזב משום שנמאס לי מהעיתון עצמו.

אני מקבל את העיתון ביום חמישי בערב ומוצא שאני מסיים את קריאתו תוך דקות ספורות. ולא בגלל שאני קורא מהר, אלא משום שיותר ויותר אני מוצא את עצמי מדפדף בו כאילו מדובר במגזין מהסוג שמוצאים בתור לרופא. יותר ויותר אני מרגיש מועקה בעצם קריעת עטיפת הניילון בה מגיע העיתון ואומר לעצמי שאין לברוח מזה שאני מעדיף את עיתון העיר. מעדיף לקרוא טורים מעניינים על פני דפדוף חסר טעם (אם כי יש לציין לטובה את כתיבתם של ניסן שור וחנוך מרמרי), ומעדיף את "עכבר העיר" על פני "המדריך" של טיים אאוט. שמתי לב שלעיתון העיר אני מחכה – מחכה לקרוא את איתי זיו, בן זילכה, אלון עידן, יהלי סובול, רוגל אלפר. וכמובן, אני מכור לטור הקומיקס של אילנה זפרן, גאונה בתפיסת תנוחות חתוליות (ובקריאת מחשבות חתוליות).

קשה לי עם המאוהבות של טיים אאוט בביצת הסלבים המקומית, קשה לי עם הסגנון של מועדון חברים שמאוד מתאמץ להיות קול, וגם עם השדרים של 'אנחנו הדבר האמיתי והנכון' שטיים אאוט מקדם. מה כבר אפשר להוסיף על עיתון שהחלק הכי מעניין בו לטעמי הוא טור הציוצים (כל הכבוד לעורך הטור, אבל אני מזכיר שהציוצים עצמם לא נכתבו על ידי אנשי העיתון). התרחש כאן תהליך מעניין: העיר, שנחשב באייטיז לשיא המקומוניות הביצתית, לעיתון שיצר את הז'רגון האידיוסינקרטי, הפך יחסית לטיים אאוט לעיתון שכתוב בעברית מתקשרת ומסתכלת בגובה העיניים. החיקוי עלה על המקור, ואיבד עצמו לדעת.

יכולתי להסביר יותר ולהיות מדוייק יותר, אבל זה לא מעניין אותי, כל שכן שאני לא מתנצל. אבל חשוב לי להצביע על הקש ששבר את גב הגמל: נמאסה עלי הבמה שהעיתון הזה נותן לגל אוחובסקי. מעבר לחוסר היכולת של אוחובסקי להפריד בין הזירות השונות בהן הוא פועל, מעבר לכך שהטורים שלו הם כבר מזמן לא טורים אלא ליהוג שיכול להיחשב כשיחה עם חבר או קולגה ב"אורנה ואלה", נמאס לי מההתחסדות שלו בעניין היציאה מהארון. התחסדות אלימה, שאני לא מוכן לשתף אתה פעולה, אפילו לא בעקיפין בתור עוד נתון סטטיסטי זניח בתוקף מעמדי כמנוי של המגזין. אחרי שהבנאדם הוציא מהארון בשיטתיות ובדבקות ראויות לציון באטימותן את יהודית רביץ ואת יהודה פוליקר (והטענות שלי נגד פעולות האאוטינג של אוחובסקי בלתי תלויות בשאלה האם זה בסדר או לא בסדר שהיא, הוא או אחרים היו או עדיין בארון), הוא כותב השבוע, או נכון יותר מעז לכתוב:

"כמובן שהיציאה מהארון היא תהליך, ולכל אחד יש הקצב שלו ואת התנאים שבהם הוא חי. ולכן מי שיכול יוצא, מתי שהוא רוצה, איך שהוא רוצה. אין צורך להפעיל לחץ על אף אדם בזמן התהליך. מבחינתי אפשר כיום גם לוותר לחלוטין על האיום באאוטינג על אנשים מפורסמים. שגם הם ייצאו מתי שבא להם ומתי שנוח."

פיכסה. כמה מתאים לאוחובסקי הסגנון של שיחת הסלון הקלילה והמחוייכת. קודם אמרתי כך, עכשיו אחרת, זה בסדר, מותר, זורמים תוך כדי שיחה, מתקדמים; אז קודם אמרתי מה שאמרתי, נכון שלא הרפיתי, אבל עכשיו כבר לא דחוף לי, עכשיו אני מתחבק עם מרגול, ועל הדרך אולי פגעתי בזמר או זמרת, טוב לא ממש באלימות, הכי לא; אני צדקתי כמובן, והם לא, אבל לא משנה עכשיו, אני פשוט פעלתי למען הקהילה, הייתי "האיש הרע" בשביל הקהילה. אני לא מרוויח מזה כלום.

אוחובסקי כותב:

"אין לי עניין להיכנס שוב לוויכוח שיהיה בו חשש לאאוטינג, ואני מבין שכרגיל במקרים האלה אני יוצא האיש הרע."

אני חושב שאוחובסקי טועה, ובניגוד לעדותו על האופן שבו הוא נתפס, אני לא חושב שהוא יוצא האיש הרע. אני חושב שהוא יוצא פולני, ובלי קשר למושג הפולניות, אני חושב שהוא בעיקר יוצא האיש הצודק עד זרא, וזה שלא לוקח אחריות. ובדרך, כמובן, מרוויח כמה נקודות בעיניי מי שלא מקשיב מספיק טוב ומסמן "וי" מהיר על פעילות למען (לכאורה) הקהילה.

ואני רוצה להוסיף, לסיוםסיומת, שאני אומר את זה על אף שאני עלול לצאת כאן האיש הרע.

10 Responses to לא עוזב את העיר

  1. wondergirl says:

    דווקא לא יצאת האיש הרע בכלל. אתה דווקא די נחמד. והפוסט הזה יותר מהכל אנושי ומעורר הזדהות עמוקה. מהמעט שיוצא לי לעלעל בטיים אאוט התחושה הדומיננטית היא של מיאוס ומיצוי. ושעמום. לו היה לי מנוי כבר מזמן הייתי מבטלת אותו גם 🙂

  2. אתה מכיר את המשפט הטוען שמי שאוהב נקניקים ועיתונים אסור שיראה איך מכינים אותם? אז זהו, שבגלל זה קשה לי לקרוא את זה וגם את זה וגם את ההוא. ובעניין טיים אאוט, כשהוא מתגלגל לידי אני נדהמת לגלות שהעיר המיוזעת, הפקוקה, המוזנחת, שחלקים מאזוריה העשירים נראים כמו שכונות במומבאיי ושכונותיה הפחות עשירות נותרות לעד בצל (ואני מאוד אוהבת את תל אביב) נראית פתאום זוהרת, נוצצת, עשויה פלסטיק עמיד.

  3. אייל says:

    לא מכיר את "טיים אאוט", אבל "העיר" הוא עיתון יומרני ושוביניסטי. אולי באמת אין מקום למקומונים בעיר הזאת.

  4. שירלי says:

    גל אוחובסקי לא "יוצא פולני" הוא פולני , הוא פולני שמסוכסך עם הפולניות שלו . מצד אחד יש בו את הצד הזה
    שטבוע ברבים מאיתנו "לצאת בסדר" להיות "נחמדים" ומנומסים שכולם יאהבו ויסמפטו אותנו, מצד שני ,המודעות
    העצמית והחברתית שקוראת בדיוק לפעולה הפוכה , לעשות את מה שצודק ונכון ולא מה ש"נחמד" . הצד הזה שנגעל מהנטיה לרצות, שרואה בה סוג של חנפנות והתרפסות על חשבון האמת הפנימית ( והאמת בכלל ). זה מה שאני רואה וכניראה ( כלומר בטוח) מתוך השלכה עצמית . התמודדות עם קונפליקט היא משהו לא פשוט בכלל ויש הרבה אנשים שמעדיפים פשוט לברוח ממנה ולהדחיק . אוחובסקי, כך נראה לי לפחות , לא מוותר לעצמו . זה יוצא הרבה פעמים בצורה, שבלשון המעטה ,לא ממש מחמיאה לו אבל בסופו של דבר, אני מעדיפה את נקיטת העמדה הפולנית והמסוכסכת שלו, על פני שתיקתם "הנחמדה " של חלק מהקולגות שלו שעושים מה השיחצ"ן שלהם מייעץ להם.

  5. קורא says:

    אני לא חושב שאוחובסקי יוצא טוב בעיניי מישהו. כולם פה די מתעבים אותו, בעקבות ההתנהגות שלו.

  6. טיים אאוט עיתון לא רלבנטי גם בניו-יורק. מגזין מזויף לתיירים ש-90% ממנו מדריך ממוחזר. בסלבס הם לא מתעסקים, אלא אם יש קשר חזק לעיר, כמו ראיון עם אן האת'וואי ששיחקה בשייקספיר בפארק, אבל טיים-אאוט תל אביב קרוי על שם הביצה, אז כנראה שקשה להתחמק מהיתושים.

    ולגבי אוחובסקי? נמאס. נמאס. נמאס.

    מי החליט שיציאה מהארון היא דבר צודק ונכון? ולמי יש את מדריך היציאה שאומר שצריך מינימום שער בידיעות? סקעת יצא מהארון שבוע שעבר בעצרת. הוא עשה את זה בדרך שמתאימה לו. תקראו לזה יצא מהארונית. וואטאבר. מישהו באמת לא מבין את הניואנס העדין בהכרזה של סקעת? לדעתי זה מקסים. יציאה מהארון של הדור החדש. פוסט אוחובסקי. כבר לא צריך להוכיח כלום לאף אחד. בניגוד לאוחובסקי, יש לסקעת מספר מאפיינים אחרים שמייצגים אותו כבן אדם. ותגידו לי, באמת היה צריך להוציא את פוליקר מהארון? הוא שנים חיי עם גבר פור קרייסטס סייקס. 

    כמה מטומטים כבר נהיינו כאנשים, שאנחנו חייבים לקבל את הכל בכפית לתוך הגרון, או במשפט דחוס של 160 תווים. הפסקנו לחשוב, לדמיין, להסיק מסקנות. חבל.

    • יאיר says:

      איתרע (או שלא) מזלי בחופשת מולדת קצרה לחזות בתגובה של אוחובסקי להכרזה של סקעת בעצרת: "תודה שהזמנתם אותי", אשר הייתה (בהתרסה ובזעזוע): "מה זה תודה? ומה זה הזמנתם?".
      כל בוגר 5 שנות לימוד שצפה בכתבה הבין מיד את המסר.
      אני הזדעזעתי…

  7. אור לגויים says:

    אכן, טיים-אאוט הפך זה מכבר למוצר קוּלי מדי.
    גם "העיר" קוּלי מדי (ועוד כזה שמסמן היטב את אלה שאינם קוּלים כמוהו, כלומר – הסחים), אבל הוא לפחות מביא עמו רעיונות פוליטיים, אלטרנטיבה מחשבתית, בעיטה במיינסטרים וכתיבה מאתגרת. טיים אאוט הוא ממש כמו חבורת המקובלים בבצפר, שאף אחד לא סובל אותם.

  8. דאלי says:

    בהעיר ובעכבר העיר יש הרבה חומר קריאה איכותי, חות ממה שציינת יש גם את עכבר הכפר של יואב זאבי, את משוטט ואת הטור של שי פוגלמן. רק שלדעתי שהבעיה היא שלפעמים יש תחושה שהם מנסים להיות יותר מדי חריגים בדעות שהם נותנים להם במה ויש תחושה כאילו התוכן פחות משנה כל עוד זה יהיה חריג וקיצוני. לפעמים זה נחמד, לפעמים זה קצת מעיק.

  9. Sharon says:

    זהר, לא יצאת האיש הרע בכלל. טוב שאמרת מה שאמרת.

    לא ברור לי הקטע של הקהילה ההומולסבית עם יציאה מהארון. זה מזכיר לי קהילות אחרות, שהתגובה שלהן לדיכוי שעברו על ידי הקבוצה ההגמונית הייתה לדכא את המיעוטים בתוכן. האם מי שחווה תחושות של זרות, פגיעה ואולי אפילו רדיפה על בסיס הזהות שלו, יכול בשם זה להעביר אדם אחר דרך אותן תחושות, רק משום שהוא לא מוכן להזדהות בגלוי עם אותה קבוצה נפגעת?

    עד כה חששתי שהביקורת שלי היא שיפוט של אדם מבחוץ שלא מכיר את המורכבות, אבל יותר ויותר אני משתכנעת שלא כן היא. לכן נמאס לי קצת מההתנהלות הציבורית של גל אוחובסקי, ומפריעה לי השתיקה של הקבוצה אותה הוא מתיימר לייצג (ושל כלל החברה הישראלית).

להשאיר תגובה

