עצור בטרם תעבור

"ביני לביני" מפרסם פוסט אורח שנכתב על ידי חבר שמעדיף להישאר בעילום שם.

מה עושה אדם משועמם שמחכה לאוטובוס בשמש הקופחת של סוף יולי בתל אביב? סביר להניח שמשחק בטלפון הנייד, או מוחק הודעות טקסט ישנות. אני בחרתי לספור כמה מהמכוניות שמגיעות לצומת הרחובות יד המעביר וקהילת יאסי בהדר יוסף מצייתות לתמרור ה"עצור!" שבצומת. והרי הממצאים של המשקיף המשועמם (רמז – בסוף הבדיקה הוא נהיה המשקיף המיואש).

מתוך כשלושים מכוניות שהגיעו מרחוב יד המעביר לתמרור העצור בצומת, האם אתם יכולים לנחש כמה עצרו? כך שאלתי יותר מאדם אחד. הניחושים נעו בין אחד מתוך שניים (בצד האופטימי או ההוזה של הטווח) לבין אחד מתוך ארבע (בצד הפסימי אך עדיין הוזה של הטווח). אין צדיק בסדום? תשאלו. ובכן, היה צדיק אבל רק אחד. אחד – אבל צדיק אמיתי. עצירה מליאה לפני הפס של העצור ועוד עצירה מליאה לאחר התקדמות של מטר לשיפור יכולת האיתור של המכוניות החולפות בצומת. שאר הנהגים, לא רק שלא עצרו עצירה מליאה, אלא שלא עשו אפילו צל של סימן של התייחסות לתמרור. במקרה הטוב הייתה האטה, בשאר המקרים גם זה לא. יש לציין, אגב, שהתמרור היה גלוי לעין לחלוטין.

בשלב זה כבר הייתי פחות משועמם ויותר עצבני, וכך עברתי משלב איסוף הנתונים לשלב ההצעה לפתרון (הנתונים היו קשים מדי והייתי חייב לנסות לשנות אותם איכשהו). בואו נאמר שהקנס על אי ציות לתמרור עצור (בלי להתייחס לנקודות) הוא 250 ₪. שלושים מכוניות לא עצרו בתמרור העצור במהלך עשר דקות (לצורך החישוב ומחמת הזניחות אתעלם מהצדיק), כלומר מאה ושמונים עבריינים בשעה. נגיד, למען קלות החישוב, שזה נמשך כך עשר שעות ביום. מדובר על 1,800 קנסות בסך 250 ₪ כל אחד המסתכמים בסכום אסטרונומי של 450,000 ₪ ליום. גם אם תפחיתו חצי מהסכום עבור הוצאות השיטור, השיפוט והגבייה, עדיין נשארנו עם סכום מטורף. מי שרוצה מוזמן לעשות לבד את החישוב של כמה צמתים כאלה יש ברחבי הארץ ולהגיע לסכום אסטרונומי עוד יותר.

שאלתי את עצמי, ואחר כך גם את חברי הטוב זהר, איך זה שעם מכרה הזהב, שמחכה בכל פינה, המשטרה סובלת ממחסור בכוח אדם, ואיך זה שהמדינה מוותרת בקלות שכזו על מקור הכנסה מדהים. הרי עם הכסף הזה ניתן להצמיד שוטר קבוע לכל תמרור עצור במדינה ועדיין לקצור רווחים יפים. אפשר אפילו להקים "יחידת שוטרי עצור", שכל הכשרתה והתמחותה תהיה בקרת התמרורים. ובינתיים התייחסתי רק לערך הכלכלי של הקנסות. כלל לא התייחסתי לערך הכלכלי שקשור להפחתה משמעותית באחוז התאונות בצמתים, ובכלל לא דיברתי על הפגיעות בנפש שייחסכו.

אני מניח שאנשים המעורים בתחומי החוק והסדר יוכלו להסביר מדוע הפתרון שהצעתי איננו ישים, מהו הדבר שאני מפספס ושבגלל הצורך בהפרדת רשויות, הכסף של הקנסות לא הולך ישירות למשטרה ואסור שילך וכו'. אך כאמור, בסוף התצפית שקיימתי הייתי מיואש. למה? בגלל חוסר האכפתיות. לכל האנשים שלא התייחסו לתמרור לא איכפת. לא איכפת להם מהחוק, ויתכן שגם לא איכפת להם, לפחות לא מספיק, מחיי האדם שהם מסכנים בעבירה שהם מבצעים. מעניין אותם זה לא לצאת פראיירים ולעצור בתמרור – מה, הם חנונים? הייתי מיואש כי למשטרה, כנראה, לא איכפת מספיק. כי אם החוק הזה היה נאכף בצורה שמתקרבת ליעילה, לא ייתכן שכל כך הרבה אנשים היו שמים עליו קצוץ. הייתי מיואש כי כנראה שגם למדינה לא איכפת.

בפעם הבאה שאתם מגיעים לתמרור עצור, עצרו בפס עצירה מלאה ונסו לנצל את הרגע המהיר-מושהה הזה כדי לחשוב על התרומה שלכם לחסכון בחיי אדם. אם שדה הראייה שלכם מהפס מוגבל, התקדמו באיטיות לתוך הצומת. בזמן הזה אתם מוזמנים לחשוב מתי זה קרה שחיי אדם נהיו כאן כל כך זולים.

7 Responses to עצור בטרם תעבור

  1. אלון says:

    הפוסט שפרסם זוהר בשם החבר האלמוני סיקרן אותי – מספיק על מנת שאלך לבדוק בעצמי את המתרחש בצומת. נקדים את המאוחר – הממצאים זהים כמעט, המסקנות שלי הפוכות משל האלמוני.
    במשך 10 דקות (משעה 10:50 הבוקר) עברו בצומת 26 מכוניות מכיוון רח' יד המעביר. רק 3 עצרו עצירה מלאה בקו העצירה. אחד מתוכם היה רכב "ל". כל היתר האטו, עצרו עצירה מלאה או עברו לזחילה קרוב לצומת, ואז פנו (כמעט כולם ימינה לרח' קהילת יאסי).
    קו העצירה נמצא בנקודה בה שדה הראייה לכיוון רח' קהילת יאסי (בעיקר מצד שמאל, הצד ממנו באות רוב המכוניות) הינו אפסי. לעומת זאת, לאחר שמתקדמים מס' מטרים, שדה הראייה מצוין. אין שום סיבה אמיתית לעצור בקו העצירה, ואם האטת מספיק וראית שהכביש מצד שמאל פנוי (כפי שעשו כל המכוניות), אין גם שום סיבה לעצור בהמשך.
    למעשה, המקרה היחידי שראיתי איזושהי סכנה, הייתה דווקא מצד רכב ה"ל", שעצר כמובן עצירה מלאה (ומייגעת) בקו העצירה. כנראה כתוצאה מהלחץ שהופגן מהמכוניות שמאחוריו, מיהר התלמיד להמשיך בלי להסתכל בתנועה החוצה (אותה כמובן לא יכול היה לראות מקו העצירה). התוצאה – חריקת בלמים של משאית קלה (ועצבנית) שהגיעה מצד שמאל. אבל העיקר שהתלמיד עצר עצירה מלאה (של כל 4 הגלגלים! לא הסתפק ב-3!)…
    אני מניח שאפילו משטרת ישראל אינה צינית מספיק להציב גובה מס בצורת שוטר בצומת זו.

  2. כותב הפוסט says:

    שני דברים בתגובה שלך רק חיזקו את עמדתי: " אין שום סיבה אמיתית לעצור בקו העצירה" ו-"המקרה היחידי שראיתי איזושהי סכנה, הייתה דווקא מצד רכב ה"ל", שעצר כמובן עצירה מלאה".
    לדעתי, יש סיבה אמיתית לעצור בקו העצירה והיא בדיוק אותה סיבה, שאסור לעקוף בפס לבן וצריך לאותת כשעוברים נתיב. הסיבה היא החוק. חוק צריך להיות מוצק כברזל ולא פתוח לפרשנות של כל אחד. מי שיקבע אם החוק הזה יעיל או לא הוא בשאיפה מישהו שהשקיע בזה קצת יותר מחשבה וזמן מהנהג המזדמן. בנוגע למשפט השני, זאת בדיוק הסיבה למה בכל פעם שאני עוצר בקו, אני בודק במראה בחשש, שהנהג שמאחורי יניח שאני אתעלם מהחוק כמקובל…

  3. אלון says:

    לתומי הבנתי שיצאת כנגד התנהגות הנהגים משיקולי סיכון חיי אדם, ולכך התייחסתי. בנראה שלא קראתי נכון את (למשל) הפיסקה האחרונה שלך. אם נקודת ההשקפה שלך היא "חוק יש לקיים", אז התגובה (הראשונה) שלי לא רלוונטית.  

  4. אלון,

    לאור ההתכתבות לעיל גם אני רוצה להוסיף משהו: לא הייתי בצומת הרלבנטית, וגם אם נניח שאתה צודק והיא צומת יוצאת דופן, אז תגובתך עדיין מחמיצה את העיקר. צומת זו היא משל למה שקורה באינספור צמתים בארץ. בכל נסיעה שלי אני רואה נהגים שלא עוצרים בעצור. אני גם רואה נהגים שלא עוצרים באדום (וכאן הטיעון שלך בטח שלא חל). העובדה שאנשים עוצרים באדום מחזקת את הרעיון שהכותב העלום ניסה להעביר: חוסר אחריות של נהגים וזלזול בחיי אדם.
    ועוד: חוק, מעצם טיבו, הוא כללי ולא פרטי. אין חוק ייחודי לצומת המדוברת. הדיון שנדמה לי שאתה מבקש לקיים כאן בנוגע לציות לחוק, או למידת החופש שהאדם הפרטי יכול לקחת לעצמו בפרשנות החוק, הוא בהחלט לגיטימי. ועם זאת, כל מסקנה שלא נגיע אליה במהלכו לא תסתור את הטענה שכותב הפוסט ביקש להעביר: נהגים בכל רכבי הארץ נוהגים באופן בלתי אחראי ובכך מבטאים את זלזולם – המודע או הבלתי מודע – בחיי אדם.

    • אלון says:

      זוהר (והכותב האלמוני),

      לא התכוונתי לקיים דיון על חובת הציות לחוק. את המס שלי שילמתי בשנה א' אצל פרופ' חיים גנז. התכוונתי להתנגד לטיעון הנכאים הקבוע, והחסר כל משמעות מעשית, בדבר "חוסר האחריות של הנהגים וזלזול בחיי אדם". משהו בסגנון גולדה מאיר "כולנו אשמים".
      אז זהו, שלא. נהגים הם חסרי זהירות (לפעמים) ועייפים (לעיתים)  וטועים (לעיתים קרובות), אבל שני דברים הם לא – מתאבדים ורוצחים. כל עוד נמשיך בטיעון הכללי שצוטט לעיל, נמשיך לא לעשות כלום.
      מה כן צריך לעשות? 2 דברים –
      הראשון – לשפר את התשתית כך שתהיה סלחנית יותר לטעויות נהגים. לא כל סטיה מהנתיב חייבת להסתיים בפס"ד מוות.
      השני – התמקדות בעבירות "הנכונות" ובמקומות "הנכונים". עבירת מהירות יכולה להיות חמורה מאוד בכביש אדום (מישהו אמר 444?) וחסרת משמעות מבחינה בטיחותית בכביש 4 או 6 או 1. אי ציות לתמרור עצור , דווקא במקרה שהובא בפוסט, הינה חסרת משמעות.

  5. הדוגמה של צומת זו היא, לדעתך, חסרת משמעות (אם כי אני מעדיף את הניסוח 'פחות מוצלחת', וזאת במידה שהיא אכן כזו), אבל כדוגמה מייצגת להתנהגותם של נהגים בכביש היא בכל מקרה דוגמה מצויינת – וזהו עצם העניין.

    בגדול, ההנחה שלך שהנהגים בכביש הם לא מתאבדים ולא רוצחים חפוזה מדי לטעמי. הם בטח לא כאלה לפי ההגדרה המילונית וכו', אבל אני חושב שנהגים רבים מנתבים להגה כל מיני בעיות ואגרסיות מהחיים שלהם ויש לזה תוצאות שניתן לצפותן מראש. גם הגישה של 'נהגים לפעמים טועים ולפעמים לא זהירים', הגם שאינה בלתי נכונה, עושה עמנו הנהגים חסד רב מדי – שכן כל בני האדם באשר הם טועים לפעמים… .

    אתה לוקח את הדיון לעבר 'פתרון בעיות בשטח', וזה בסדר גמור. אבל הפוסט כיוון לאופן בו נהגים חושבים ומתנהגים, וצריך לקיים את הדיון הזה במקביל לדיון האחר או לדיונים אחרים, משום שזה סוג הדיון שבו נוכל לומר משהו על תרבות הנהיגה שלנו ועל החברה שלנו שמייצרת תרבות נהיגה כזו. בניגוד לך, אני חושב שלקיים דיון כזה זה לעשות הרבה. לבדו הדיון הזה לא יוכל לפתור את הבעיה, אבל הוא גם לא מתיימר.

    סע בזהירות 🙂

  6. אלון says:

    "חסרת המשמעות" התייחס למשמעות הבטיחותית של העבירה שתוארה בפוסט, לא לדוגמה. חלילה לי מלהעליב…
    דווקא ניסיתי להתייחס לכיוון שנהגים מתנהגים, וברור שלא הצלחתי. מילא.

    בברכת חברים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: